متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین:

 خودداری از گیاهخواری مطلق / بدن به گوشت هم نیاز دارد

شاید در اطراف خود فردی را بشناسیم که وگان است یا همان گیاهخوار. او با رژیم خاصی را برای خود در نظر گرفته و بر اساس پایبندی به این رژیم هرگز لب به گوشت نمی زند. آیا چنین رویه ای درست است؟
کد خبر: ۱۲۶۷۰۷۶

به گزارش جام جم آنلاین ، به نظر می رسد توجه بیش از اندازه به رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری مطلق چندان درست نباشد. البته دنیای علم دراینباره پاسخ واحدی ندارد. اما بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند افراد وگان هر چند وقت یکبار رژیم غذایی مبتنی بر گوشت را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

در این رابطه لیلا خسروانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به جام جم آنلاین گفت:  من هیچ وقت گیاهخواری صرف را توصیه نکرده ام. گیاه غذای بسیار خوبی است اما کامل نیست. ما با غذاهای گیاهی می توانیم ویتامین، آنتی اکسیدان، قند طبیعی و ... را به بدن خود برسانیم و از شر بسیاری از بیماری ها همیشه مصون بمانیم اما این تمام ماجرا نیست.

مضرات استفاده طولانی مدت از رژیم گیاهخواری مطلق

خسروانی عنوان کرد: با رژیم گیاهخواری یک فرد کمتر در ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، فشار و دیابت قرار می گیرد اما استفاده طولانی مدت از این انرژی بر روی بدن تاثیر منفی می گذارد. خستگی و به هم ریختن اعصاب از مضرات حذف کامل گوشت و غذاهای دریایی از رژیم است. در ضمن افرادی که صرفا رژیم غذایی گیاهخواری در دستور کار دارند بیشتر دچار مشکلاتی نظیر نفخ می شوند. به خصوص وقتی مصرف فیبر بالا می رود فرد ممکن است در روده خود تحریک پذیری را حس کند. اسهال و یبوست دیگر مشکلاتی است که برای افراد گیاهخوار به صورت مکرر رخ می دهد.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات مربوط به رژیم غذایی گیاهی این است که فرد با کمبود ویتامین D مواجه می شود چرا که این نوع ویتامین بیشتر در گوشت وجود دارد. البته برخی از غذاهان گیاهی این ویتامین را فراهم می کنند. فقدان ویتامین D در بدن باعث می شود فرد دچار پوکی استخوان شود. کمبود ویتامین دیگری به نام B12 و کلسیم نیز از دیگر تبعات رژیم مطلق گیاهی به شمار می رود.

ایجاد فقر آهن در گیاهخواری مطلق

خسروانی با بیان اینکه فرد گیاهخوار دچار فقر آهن نیز خواهد شد ادامه داد: آهن برای بدن بسیار ضروری است. آهن برای ساخت هموگلوبین در بدن لازم است و اگر این ساخت کافی نباشد فرد به دلیل اینکه اختلال در رساندن اکسیژن به ریه به وجود می آید دچار خستگی و سرگیجه می شود.

وی گفت: ریزش مو و اختلال در خواب از دیگر مشکلاتی است که فرد گیاهخوار به آن دچار می شود. این مشکلات در دراز مدت خود را نشان میدهد و حاکی از کمبود برخی از منابع غذایی در بدن استف منابعی که فقط در گوشت یافت می شود. بدن به گوشت هم نیاز دارد.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: گیاهخواری رژیم غذایی خوبی است اما نباید در آن افراط شود. اما به تمام وگان ها توصیه می کنم ضمن حفظ این رژیم مناسب هر چند وقت یکبار غذاهای گوشتی و انواع ماهی را مصرف کنند تا خطرات ناشی از گیاهخواری صرف در آنها به حداقل برسد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها